reklama

Analýza a prognóza generátorov hodnoty podniku

Generátory hodnoty, prognózy, finančné ukazovatele, ohodnocovanie podniku, strategická analýza, tržby, zisková marža, vyrábaný produkt, reklama, image, analýza

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Pojem generátory hodnoty predstavuje súbor základných podnikových ukazovateľov, ktoré spoločne vplývajú na hodnotu podniku. Analýza generátorov hodnoty prináša detailný pohľad na faktory tvorby hodnoty podniku v minulosti. Jej výsledkom je odhad pôsobenia týchto faktorov do budúcnosti. Prognóza generátorov hodnoty tvorí základný stavebný pilier finančného plánu. Jedná sa o tržby a ich rast, maržu prevádzkového zisku, investície do pracovného kapitálu, investície do dlhodobého majetku prevádzkovo nutného, mieru kapitalizácie, spôsob financovania a doba existencie podniku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tržby a ich rast - tržbám sa v značnej miere venuje strategická analýza, ktorej obsahom je aj prognóza tejto položky. Z toho dôvodu je možné výsledky prognózy prevziať ako budúci odhad tohto generátora hodnoty. Prognóza môže byť ešte upravovaná s ohľadom na kapacitné možnosti podniku. Na základe vývoja tržieb možno stanoviť ukazovateľ tempa rastu, ktorý sa využíva pri výnosových metodach stanovenia hodnoty podniku.

Prognóza ziskovej marže zhora vychádza z analýzy minulého vývoja ziskovej marže, počítanej z prevádzkového výsledku hospodárenia pred odpismi a daňou. Zisková marža by mala byť analyzovaná vo vzťahu ku konkurenčnej pozícii podniku. Prognóza ziskovej marže sa určí ako odhad do budúcnosti na základe výsledkov zo strategickej analýzy s ohľadom na jej minulý vývoj. Následne sa vypočíta korigovaný prevádzkový výsledok hospodárenia ako súčin odhadnutej ziskovej marže a prognózovaných tržieb.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prognóza ziskovej marže zdola je založená na presnom dopočítaní ziskovej marže na základe odhadu jednotlivých nákladových položiek - spotreba materiálu, osobné náklady a menej významné prevádzkové nákladové položky. Výsledok hospodárenia sa zistí rozdielom výnosov a nákladov a následne sa spočíta zisková marža. Výsledky oboch postupov sa môžu líšiť, a z toho dôvodu je potrebné tieto predikcie korigovať, až kým nebudú totožné. Cieľom tohto snaženia je získať takú prognózu ziskovej marže, ktorá bude podložená a zdôvodnená postavením podniku a súčasne reálnou prognózou prevádzkových nákladov.

Investície do pracovného kapitálu - krátkodobý finančný majetok prevádzkovo potrebný je súčasťou pracovného kapitálu a prognózuje sa ako podiel na krátkodobých záväzkoch (stupeň prevádzkovo nutnej likvidity). Z prognózovaných položiek zásob, pohľadávok, finančného majetku a záväzkov sa zistí hodnota prevádzkového potrebného pracovného kapitálu a koeficient náročnosti rastu tržieb na pracovnom kapitále.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Investície do prevádzkovo nutného dlhodobého majetku - analýza a plánovanie investičnej činnosti je najnáročnejšie spomedzi všetkých generátorov hodnoty. Dôvodom je neplynulý vývoj investícii, ktorý neumožňuje použiť extrapoláciu. Za vhodný prístup sa považuje sledovanie náročnosti rastu tržieb na zmenách dlhodobého majetku. Koeficient by sa mal spočítať za čo najdlhšie obdobie a prínosné je aj jeho porovnanie s konkurenčnými podnikmi alebo podnikmi v odvetví. Súčin koeficientu a prírastku tržieb za celé sledované obdobie predstavuje investície netto do dlhodobého majetku

Predbežné ocenenie pomocou generátorov hodnoty - po analýze a prognóze generátorov hodnoty možno pristúpiť k odhadu hodnoty podniku, založenom na peňažných tokoch. Voľné peňažné toky pre jednotlivé roky sa počítajú ako rozdiel korigovaného prevádzkového zisku po dani a prírastu pracovného kapitálu a dlhodobého majetku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ohodnoteniu podniku výnosovými metódami by malo predchádzať vypracovanie strategickej a finančnej analýzy za účelom vymedzenia vonkajšieho a vnútorného výnosového potenciálu podniku. V rámci strategickej analýzy je vymedzený a analyzovaný vývoj relevantného trhu, na ktorom spoločnosť pôsobí. S ohľadom na doterajší vývoj národného hospodárstva a s pomocou prognóz makro-ekonomických faktorov je stanovená prognóza relevantného trhu v peňažnom vyjadrení. Analýza vnútorného potenciálu zahrňuje detailnú analýzu konkurenčnej sily, vymedzenie najbližších konkurentov a porovnanie oceňovanej spoločnosti s konkurentmi na základe kvantitatívnych údajov (finančné ukazovatele) a kvalitatívnych charakteristík (vyrábaný produkt, reklama, image).

Anna Harumová

Anna Harumová

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Dlhodobo pôsobím ako vysokoškolský učiteľ na Ekonomickej univerzite v Bratislave (20 rokov). Okrem ekonomickej teórie v oblasti manažmentu, financií, účtovníctva a daní na škole je mojou prioritou aj jej uplatňovanie v praxi. Roky som pôsobila v praxi ako audítor, certifikovaný účtovník a znalec. V súčasnosti sa v praxi venujem hlavne ekonomickej znaleckej činnosti a ekonomickému poradenstvu. Ako ekonóm v praxi spolupracujem s významnými spoločnosťami na Slovensku a tiež so zahraničím v oblasti vedeckého výskumu a znalectva. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu