Možnosť vstúpiť do partnerského vzťahu s inou firmou prináša so sebou množstvo príležitostí, ale aj rizík. Nájsť si spoľahlivého partnera je zložité a neexistuje nato jednoznačný návod, ale je možné si uvedomiť, kedy a prečo je podnikanie na partnerskej báze výhodnejšie a efektívnejšie. Spájanie podnikov je bežnou súčasťou rastovej stratégie. Integrácia podnikov môže mať rôzne formy. Podniky sa môžu spájať do jednej jednotky v zmysle hospodárskom či právnom. V prvom prípade stráca ekonomickú samostatnosť, respektíve jej časť, zatiaľ čo v druhom prípade stráca právnu subjektivitu. Fúzie predstavujú spojenie nielen po ekonomickej, ale aj po právnej stránke. Môže nadobúdať formy zlúčenie alebo splynutie. Akvizícia predstavuje získanie vlastníckej a manažérskej hodnoty jednej spoločnosti nad druhou. Teória rozlišuje v tomto prípade majetkové akvizície, pri ktorých dochádza k získavaniu aktív podniku a kapitálové akvizície, pri ktorých ide o získanie rozhodujúceho podielu na hlasovacích právach spoločnosti. Dôvodmi pre fúziu a akvizíciu je získanie väčšieho podielu na trhu, reštrukturalizácia subjektov, zlepšenie platobnej bilancie, a podobne. Úspech fúzie a akvizície potvrdzuje vznik synergického efektu.
Fúzie a akvizície sa stali v posledných desaťročiach kľúčovou súčasťou stratégie korporácií, zameranou predovšetkým na dosiahnutie synergického efektu v rozličných oblastiach podnikateľských aktivít. Tento efekt by mal byť dlhodobý a viesť k posilneniu konkurenčných pozícií novo utvoreného komplexu v porovnaní s predchádzajúcou situáciou. Ale fúzie a akvizície mali vždy aj pomerne krátkodobý špekulačný aspekt, ktorý využíval momentálnu situáciu na finančných trhoch v záujme zvýšenia trhovej hodnoty firiem.
Základnými metódami, ktorými sa ohodnocuje majetok v Slovenskej republike podľa legislatívnej úpravy sú metódy majetková, podnikateľská, likvidačná, porovnávacia, kombinovaná a zvláštnu úpravu má aj ohodnocovanie podniku pre účely squeeze out.
V odbornej literatúre i v praxi sa možno stretnúť s nasledujúcimi metódami používanými pre ohodnotenie spoločnosti:
Metódy založené na stavových veličinách, t. j. metódy stanovenia hodnoty vlastného majetku medzi ktoré patrí metóda účtovnej hodnoty a metóda substančnej hodnoty,
Metódy založené na tokových veličinách, t. j. výnosové metódy medzi ktoré patrí metóda kapitalizovaných čistých výnosov, metóda diskontovanej hodnoty budúcich finančných tokov, metóda ekonomickej pridanej hodnoty,
Metódy kombinované, ktoré kombinujú majetkové a výnosové metódy,
Metódy burzového porovnávania.
Ohodnocovanie podniku je pre hodnotenie M & A (Mergers and acquisitions) efektov významnou súčasťou. Predovšetkým je dôležité pri analýze začínať od cieľovej firmy, odhadnúť jej trhovú hodnotu a určiť zmenu peňažných tokov, ktorú táto M & A prinesie. Pri ohodnotení synergického efektu v funkčných spoločnostiach sa dobre osvedčila metóda expertného odhadu, ktorá sa opiera o expresnú analýzu činnosti podniku. V teórii a praxi sa využíva viacero metód pri vyčíslení synergických efektov z fúzie a akvizície.
Profesor Damodaran uvádza model, ktorý odhaduje hodnotu synergií pri fúzii. Model vychádza z vybraných údajov dvoch spoločností. Pri hlbšej analýze tohto modelu je možné priblížiť postupy výpočtu jednotlivých ukazovateľov, ktoré sú zakomponované do vzorcov, ktoré sa stanovili na výpočet ukazovateľov obidvoch spoločností pre fúziou a po fúzii. Porovnaním výsledných hodnôt sa vypočíta synergický efekt.
Model hodnotenia synergických efektov M & A - v podmienkach Slovenskej republiky možno využiť aj model na stanovenie hodnoty celkového ekonomického efektu plynúceho z vykonanej M & A , v ktorom použijeme vzorce a postupy ohodnotenia podniku podnikateľskou metódou v zmysle slovenskej legislatívy. Výpočet je zameraný v troch bodoch a to výpočet súčasnej hodnoty Cash Flow počas obdobia 5 rokov, v druhom bode je výpočet pokračujúcej hodnoty podniku na základe Cash flow v ďalších rokoch a v treťom bode je výpočet všeobecnej hodnoty (trhovej hodnoty) spočítaním súčasnej hodnoty Cash flow pokračujúcej hodnoty podniku. (bližšie:http://ebook.ecoletra.com/stanovenie-hodnoty-iv-stanovenie-hodnoty-synergick%C3%BDch-efektov).
Stanovenie hodnoty čiastkových synergických efektov - v praxi je potrebné okrem stanovenia hodnoty celkového synergického efektu M & A zamerať sa aj na stanovenie hodnoty konkrétnych synergických efektov (synergické efekty plynúce z tržieb, synergické efekty plynúce úspory nákladov, synergické efekty plynúce z finančných úspor a pod.). Pri stanovení hodnoty týchto čiastkových synergických efektov budeme vychádzať opäť z plánov a odhadov, ktoré si manažment nechá vypracovať pred vykonaním samotnej M & A.
Stanovenie trhovej hodnoty podniku prestavuje v praxi zložitý problém, pretože každá spoločnosť je jedinečnou jednotkou, ktorú nemožno porovnávať s inou spoločnosťou. Pôsobenie synergického efektu zároveň spôsobuje, že hodnota spoločnosti po zlúčení je spravidla vyššia ako súčet jednotlivých súčastí jeho majetku. Pri ohodnocovaní spoločnosti ako celku je potrebné zohľadňovať nielen skutočnú hodnotu majetku, ale aj jeho výnosový potenciál a perspektívy ďalšieho rozvoja spoločnosti, čo do značnej miery podmieňuje subjektívny faktor.