Transferové oceňovanie – súčasné trápenie malých podnikateľov

Autor: Anna Harumová | 26.6.2015 o 0:00 | (upravené 12.12.2015 o 17:29) Karma článku: 10,32 | Prečítané:  4516x

Povinnosť dokumentovať výšku cien medzi tuzemskými závislými osobami aj pre malých podnikateľov od roku 2015 významne zvýšila ich administratívnu záťaž. Problémom je aj absencia konkrétnych informácií o danej problematike. 

Žiadny predpis neuvádza, kedy by mala byť táto dokumentácia spracovaná (na začiatku obdobia, na konci?). Na začiatku roka ešte podnikateľ nepozná aké bude mať v danom roku transakcie, ale na požiadanie sa musí dokumentácia predložiť do 15 dní.  Ceny, ale musí mať nastavené už na začiatku.

  Problematika transferového oceňovania nie je u nás neznáma. Do roku 2015 sa týkala len obchodných vzťahov so zahraničnými závislými osobami. Dôvodom existencie transferového oceňovania v tomto prípade je spravodlivé rozdelenie príjmov medzi daňové jurisdikcie závislých (prepojených) spoločností pre účely zdanenia. V súčasnosti však robí vrásky na čele mnohým tuzemským, hlavne menším podnikateľom, ktorí majú obchodné vzťahy so závislými osobami v tuzemsku (ide o osoby ekonomicky alebo personálne prepojené).

     Slovenská právna úprava problematiky transferového oceňovania sa relatívne často menila. Bola  upravená v zákonoch o daniach z príjmov (č. 286/1992 Zb., č. 366/1999 Z. z. ) ako aj v súčasnosti platnom zákone č. 595/2003 Z. z. o daniach z príjmov vnp. Pre správu daní bola zložitejšia kontrola cezhraničných transferov, preto bola legislatívna úprava tejto oblasti podrobnejšia. Táto slovenská právna úprava prebrala postupy podľa medzinárodnej Smernice o transferovom oceňovaní pre nadnárodné spoločnosti a správu daní (publikované vo Finančnom spravodajcovi 14/1997, 20/1999 a 3/2002).

Podľa súčasného zákona o daniach z príjmov (§17, ods.5) súčasťou základu dane závislej osoby je aj rozdiel, o ktorý sa ceny pri vzájomných obchodných vzťahoch závislých osôb vrátane cien za poskytnuté služby, pôžičky a úvery líšia od cien používaných medzi nezávislými osobami v porovnateľných obchodných vzťahoch, pričom tento rozdiel znížil základ dane alebo zvýšil daňovú stratu. Týka sa teda aj tuzemských závislých osôb.

Inak povedané, ak tieto závislé osoby použijú ceny, pomocou ktorých sa budú snažiť presunúť medzi sebou zisk, čiže pôjde o ceny, ktoré by boli v rozpore s cenami podľa metód transferového oceňovania, budú musieť zaplatiť daň aj z rozdielov medzi takýmito cenami a nezávislými cenami.  

Povinnosti podnikateľov v súvislosti s transferovým oceňovaním sú teda upravené v uvedených predpisoch a metodických pokynoch a usmerneniach, napr. obsah dokumentácie (skrátenej, základnej úplnej) upravuje usmernenie MF/011491/2015-724. Bližší návod k analýze porovnateľnosti v nich nenájdeme. Analýzu porovnateľnosti môžeme nájsť v revidovanej Smernici OECD, Smernica o transferovom oceňovaní pre nadnárodné spoločnosti (2010), ktorá poskytuje pomerne podrobný návod k analýze porovnateľnosti. Podľa smernice analýza porovnateľnosti by sa mohla realizovať v týchto krokoch:

  • určenie obdobia, na ktoré sa analýza porovnateľnosti bude robiť;
  • analýza pomerov daňového poplatníka (charakter skúmaných transakcií);
  • analýza funkcií (podmienky skúmaných transakcií, voľba testovanej strany);
  • prehľad a zhodnotenie interných porovnateľných údajov;
  • zhodnotenie dostupnosti a stanovenie externých porovnateľných údajov;
  • výber najvhodnejšej metódy transferového oceňovania;
  • identifikácia možných porovnateľných údajov;
  • interpretácia a aplikácia výsledkov porovnávacej analýzy,
  • určenie nezávislej ceny.

Základom pre porovnateľnosť cien pri transferovom oceňovaní medzi závislými osobami bude preto príprava benchmarkingových štúdií a modelov analýzy porovnateľnosti pre jednotlivé transakcie medzi týmito závislými osobami. Tento postup je stavaný pre nadnárodné spoločnosti a je celkom náročný. Ako budú ale postupovať malí podnikatelia pri analýze porovnateľnosti? Budú vôbec schopní si potrebnú dokumentáciu vypracovať? Koľko ich bude stáť externé vypracovanie dokumentácie? Nájdu vhodné porovnateľné podniky? Práve porovnateľnosť je v tomto procese hlavný kameň úrazu. Či už porovnateľnosť podnikov, podmienok podnikania, obchodovaných tovarov a služieb, štruktúry uplatňovaných cien a pod.

Pokiaľ viem, porovnateľnosť transakcií robila v minulosti problém nielen podnikateľom, ale aj daňovej kontrole. Dokonca si na stanovenie ceny obvyklej pri daňových sporoch museli objednávať aj znalecké posudky. V tom čase nemali k dispozícii dokumentáciu o transferovom oceňovaní. V súčasnosti im táto dokumentácia v podstate uľahčí prácu a bremeno stanovenia porovnateľnosti presunú na daňovníkov (rovnako by sa dalo povedať, že bremeno krížovej kontroly DPH bolo presunuté prostredníctvom kontrolného výkazu na daňovníkov). Zodpovednosť za porovnateľnosť, ale v tomto prípade nesie daňovník.

Je naozaj na zváženie aká je efektívnosť výberu daní v súvislosti s transferovým oceňovaním od týchto malých podnikateľov. Princíp daňovej efektívnosti je založený na predpoklade, že daňový výnos bude vyšší, než náklady na správu dane (priame, nepriame). Práve nepriame administratívne náklady nesie súkromný sektor. Patria sem čas a peniaze daňovníkov vydané na zoznámenie sa s daňovým zákonom, peniaze vynaložené na daňových poradcov, na daňové priznania a na ďalšie náklady, súvisiace s daňami. Čím je daňový systém zložitejší, tým sú tieto náklady vyššie.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?